Wat ben ik blij dat ik jullie kan vertellen over de nieuwe kinderbijbel HSV. Deze bijbel is een vertaling vanuit de Herziene Statenvertaling en bevat aan het eind van het verhaal een aantal vragen om over door te praten met je kinderen. Hij is geschreven voor kinderen van 4 – 8 jaar, dezelfde leeftijdcategorie als de samenleesbijbel junior. Qua opzet lijken deze bijbels ook op elkaar dus vergelijken wij ze graag voor je.

Kinderbijbel HSVHet verschil in de Kinderbijbel HSV en de Samenleesbijbel junior

Veel kinderbijbels bevatten een klein gedeelte van de ‘gewone’ bijbel. Zo ook bij de samenleesbijbel junior waarin 30 verhalen (stappen genoemd) zijn opgenomen. Prachtige verhalen hoor, maar het bevat dus enkel de kern van de bijbel. De kinderbijbel HSV bevat 150 verhalen en bij een aantal een kernwoord (uitleg over een begrip). De samenleesbijbel junior bevat naast vragen ook doe opdrachten en liederen om te luisteren. Dat heeft de kinderbijbel HSV helemaal niet. Deze bevat enkel een aantal vragen.

Kinderbijbel HSV inhoudt

Lees hier mijn recensie over de samenleesbijbel junior

Donker versus licht

Wat mij als eerste vooral opvalt is het donkere uiterlijk van de kinderbijbel HSV en het lichte uiterlijk van de samenleesbijbel junior. Nu mag je een boek niet beoordelen op zijn kaft, maar het eerste trekt mij toch minder. Daarbij is de donkere bijbel ook nog eens in HSV geschreven, waarbij ik me toch afvroeg of het niet te moeilijk zou zijn. Want dat is wat er bij mij is blijven hangen als referentie van HSV. Wellicht zeer verkeerd, maar wel een reden voor mij om geen HSV vertaling te lezen maar andere, verschillende, vertalingen.Kinderbijbel HSV verhaal close up

Prachtige bijbel die goed te begrijpen is

Hoewel onze kleuter vond dat hij aan een half verhaal genoeg had om zijn oordeel te geven vond ik toch dat we wat meer moesten lezen. Niet van kaft tot kaft, maar een aantal verhalen eruit gepikt. En wat zijn de illustraties mooi! Echt, ik vind ze prachtig. Jammer dat niet alle bladzijden zo’n hele illustratie bevatten. Luca zag alleen dat de illustratie niet helemaal overeen kwam met het verhaal dat we aan het lezen waren. Ik weet niet meer precies wat het was, maar we lazen Daniel in de leeuwenkuil. Een van de favorieten van Luca. En het plaatje paste niet bij het moment in het verhaal waar we waren.

Kinderbijbel HSV inhoudt close up

Lees hier meer over ons adventsproject van studio sprankel

Het oordeel van onze kleuter

Hoewel ik de kinderbijbel HSV echt heel mooi vind, ben ik niet de doelgroep. Ik ben blij dat er meer verhalen in staan dan in de samenleesbijbel junior, maar hij is geschreven voor kinderen van 4 tot 8 jaar. Waarbij we de samenleesbijbel ook rustig met Nola, 3 jaar, al kunnen lezen is dat met deze bijbel echt niet aan te raden. Zo veel concentratievermogen heeft ze nog niet, ook met andere boeken met veel tekst niet. Luca valt precies in de doelgroep en ook hij is niet enthousiast. Hij vind de tekst veel te lang, de plaatjes niet mooi en mist de doe opdrachten die hij in de samenleesbijbel junior wel vind.

Kinderbijbel HSV nieuwe testament

Lees hier meer over de adventsslinger voor kinderen van 2 tot 6 jaar

Het kan natuurlijk de manier zijn van hoe wij bijbellezen. Hij is nog steeds korte verhalen gewend en vind dit gewoon echt veel te lang. Maar dat geeft niet, dan lees ik hem zelf wel. Het geeft andere inzichten en ik vind, zoals gezegd, de illustraties echt geweldig.

Lezen jullie wel eens een bijbel in de Herziene Statenvertaling?

Naast deze kinderbijbel is er ook een nieuwe gespreksbijbel HSV voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. Dit lijkt op de samenleesbijbel.

Kinderbijbel HSV met vragen na elk verhaal. Kinderbijbel voor kinderen van 4 tot 8 jaar. Wij hebben een recensie over deze bijbel geschreven. Luca en ik hebben beide een andere mening hierover. Kinderbijbel HSV met vragen na elk verhaal. Kinderbijbel voor kinderen van 4 tot 8 jaar. Wij hebben een recensie over deze bijbel geschreven. Luca en ik hebben beide een andere mening hierover.

Deze blog bevat een gekregen product. Dat beïnvloed mijn mening niet. Lees meer over samenwerkingen. Het bevat ook een affiliate link. Daar merk jij niets van, maar je helpt mij er enorm mee om via die link iets te bestellen.

5 thoughts on “Kinderbijbel recensie: Kinderbijbel HSV met gespreksvragen

1. Leuk dat je zelf wel plezier aan deze Bijbel hebt. Ik heb in mijn erfenis ook een Bijbel in de Staten Vertaling geërfd. Hij ligt nog in de woning van mijn vader maar ik ben zeer benieuwd. Ik zag al wel prachtige platen.