In deze Nationale Voorleesdagen komen er hier een aantal boeken voorbij, zo ook vandaag. Het gouden blad is geschreven door Kirsten Hall en geillustreert door Matthew Forsythe. Een boek die toch anders is als alle andere boeken. Uitgeverij christofoor heeft meer van deze prachtige boeken denk aan een kerstverhaal en het boompje in het bos bijvoorbeeld. Al hebben die wel een duidelijke boodschap voor mij en deze toch wat minder. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Wat we van het boek vinden vertellen we je graag in dit artikel.

Niet direct enthousiast over het gouden blad

Goed, ik zal eerlijk bekennen dat ik niet direct enthousiast was toen ik dit boek zag en doorbladerde. Maar wat wel vaker gebeurd, na lezen was ik dat wel. Waarom eerst niet? Wat natuurlijke en soms donkere kleuren, waterverf/krijtachtige tekeningen, niet hele duidelijke tekeningen soms. Maar wat ik niet door had, het geeft rust. De weinig tekst, de natuurlijke kleuren en het verhaal zo weergegeven. En dat spreek onze jongste toch zeker wel aan. En uiteindelijk mama ook. Want rust, dat hebben we allemaal wel even nodig zo nu en dan.

voorkant het gouden blad

Het gouden blad favoriet van onze dochter

Inmiddels heb ik het gouden blad zo’n 30 keer voorgelezen. Want ja, dat krijg je al het een favoriet boek is. En het verveeld eigenlijk niet. Het is voor mij een redelijk herkenbaar verhaal. Maar de rustige kleuren, de soms iets wat vage tekeningen en de korte teksten brengen rust. En rust is eigenlijk wel iets dat we allemaal kunnen gebruiken hier in huis. Dus daar zijn we enorm blij mee. Dat is denk ik de reden dat hij zo geliefd is bij onze dochter. Hij brengt rust in plaats van al die felle kleuren die je vaak tegen komt in de boeken.

voorbeeld het gouden blad

Rustig en kalm

Ik zei het al, het gouden blad brengt rust bij ons. Het gaat over een prachtig blad aan een boom die iedereen wil hebben. Maar wanneer iedereen het uiteindelijk vast heeft gehad kan niemand er meer iets meer. Het blad is helemaal kapot. Zou er nog een nieuw blad terug komen? Een klein beetje spanning wordt opgebouwd, maar eigenlijk ook weer niet. Want waar veel boeken wel echt een spanning op bouwen gaat dit boek eerst even gewoon door in de tijd. De zomer komt en de dieren vergeten het blad zelf ook gewoon. En de les die we leren? Ondanks dat iets heel mooi is en je het graag zou willen hebben. Soms is het beter het gewoon te laten staan/hangen, want het kan kapot gaan. En je weet nooit of het weer bij je terug zal komen als het kapot is.

binnenkant het gouden blad

Een boek over dieren die door het verhaal rust brengen. Rust in spelen, luisteren en heerlijk is om voor het slapen gaan voor te lezen. Welk boek lezen jullie graag voor het slapen gaan?

Het boek kun je via deze link kopen voor 15,95 euro. Daarmee ondersteun je mamaminke.nl en daarmee heb je onze enorme dankbaarheid!