Op 14 januari was de boekpresentatie van dit nieuwe boek over bible journaling, creativitijd met de Bijbel. Voor zover ik weet een van de eerste boeken over bible journaling in het Nederlands. Dat mocht ook wel eens, want het is heel erg in opkomst. Jullie kunnen op mijn blog ook meer over bible journaling verwachten. Het was onzeker of ik bij de boekpresentatie kon zijn, maar van de uitgeverij kreeg ik een recensie-exemplaar. Uiteindelijk kon ik oppas vinden en ben ik samen met een vriendin ook bij de boekpresentatie geweest. Dat was een hele leuke middag.

Boekpresentatie in Barneveld
Om 14.00 begon de boekpresentatie in Barneveld, in een kerk. Een mooie locatie. Wel even slikken, de laatste keer dat ik daar was was met de begrafenis van mijn opa. Dit is al een aantal jaren terug (ik zat zelfs nog op het HBO), maar toch kwamen er veel herinneringen boven. Geen nare herinneringen, een mooie afsluiting en fijn om daar nu iets heel leuks mee te maken. Linette vertelde wat over haar boek, de uitgeverij kwam aan het woord. Ook vertelden, Marjolein en Joan nog het een en ander. Er waren standjes van Joan en Bykris. Voor de insiders wellicht bekende namen, maar als je op de links klikt kom je bij hun gegevens terecht.

Eigenlijk was dat maar een klein deel van de presentatie. Daarna mochten we zelf aan de slag. In een envelop die op tafel lag zaten sjablonen van een tekst, een a4 met bijbelteksten waar hij bij past en speciaal papier (vellum). Je kunt aan de tafel lekker aan de slag, maar ook bij de kraampjes kijken en daar mooie producten kopen. Ik heb me weten in te houden, maar wat een leuke spullen waren daar. Super leuk om eens te zien in het echt in plaats van enkel via een shop. Linette zat voor in om je boek te signeren als je dat wilde. Leuk om zo kennis met haar te maken. Helaas ging de middag veel te snel voorbij.

Creativiteit met de bijbel
Maar het gaat natuurlijk om het boek zelf. Is het echt zo’n fijn boek om te hebben? Is het meer voor de beginner of ook voor als je wat langer bezig bent al? Op beide vragen kan ik volmondig ja zeggen. Verschillende materialen worden besproken, ook wat het doet. Er worden veel voorbeelden gegeven. Daarbij wordt aangegeven welke materialen zijn gebruikt, een stap voor stap uitleg en een uitleg over het Bijbelgedeelte.

Een hulpje voor thuis
Je kunt in het boek uitleg vinden over hoe je bijvoorbeeld een banner of oog tekent. Wat je met de voorkant van het boek kunt doen. Er is informatie over de bijbelpagina prepareren, hoe je woorden mooi/anders kunt schrijven dan met je eigen handschrift. Hoe je achtergronden kunt maken en met welke materialen. Hoe je tabs in je bijbel kunt maken, met bijvoorbeeld bijbelboeken erop of een woord over de pagina die je gemaakt hebt. De betekenissen van de kleuren in de bijbel staan er in. Dat had ik nog nooit gelezen, dus erg interessant. Een pagina met interessante websites, workshops en webwinkels. In Nederlands maar ook van Illustrated Faith. En als laatste een hele boel overtrekvoorbeelden. Deze mag je gebruiken voor eigen gebruik, maar zijn natuurlijk van Linette.

Kopen of niet?
En dan nu mijn mening of je het boek zou moeten kopen of niet. Een dikke ja voor mij. Ik ben heel blij dat ik hem heb. Ondanks dat ik al een aardig tijdje bezig ben met bible journaling, heb ik toch nieuwe dingen geleerd. Zeker over het gebruik van materialen en andere hulpmiddelen. Er staan ook dingen in die ik zelf niet doe, pagina prepareren bijvoorbeeld. Ik gebruik wel materialen die doordrukken, maar dat vind ik zelf geen probleem. Die keus is dus aan jou. Je hebt alle informatie bij elkaar en wat je daar mee doet kies je zelf. Een fijn naslagwerk voor in de kast.

Je kunt het boek hier kopen voor 14,95 euro. Wat vind jij van dit boek over bible journaling?

2 thoughts on “Boekrecensie: Creativitijd met de bijbel – Linette Trapman

1. Superleuk om je verslag van de middag en recensie te lezen! Ik vind het boek ook een aanrader en ben trots op al het werk dat linette erin heeft gestoken!