Een christelijk boek voor wanneer jullie eerste kindje grote broer of zus wordt

Zijn er nog niet genoeg boeken over het krijgen van een broertje of zusje dan? Ja er zijn er al vele verschenen. Ook vele leuk gespecificeerd op het krijgen van een zusje of juist een broertje. Maar nog niet eerder vond ik een leuk boek dat ook een christelijke ondertoon kende. En juist dat vind ik mooi om mee te geven in de opvoeding van mijn kinderen. En met deze boekjes is het extra leuk dat het in twee versies verscheen; Grote broer en Grote zus. Dus je hoeft dan niet een boekje met een grote zus te lezen wanneer jullie oudste een jongen  is of andersom. Voor mij een extra pluspunt.

Grote broer of zus boeken

Hoe bereiden wij Luca voor op het worden van grote broer

Eerlijk, eigenlijk hebben we niet specifiek iets gedaan om hem voor te bereiden. Ik kwam niet zo vaak bij de bieb met hem dus boekjes lenen deden we ook niet zo vaak. Hij ging wel vaak mee naar de echo en werd door onze gynaecoloog leuk betrokken bij wat we zagen. Zo namen we hem wel mee in het groeien van de baby in mijn buik. We maakten een leuke traktatie voor bij de peuterspeelzaal voor als zijn zusje geboren zou zijn. Ik denk zeker dat het wel iets concreter werd doordat wij wisten dat het een meisje zou worden. Heeft hij het gemist? Ik denk het niet. De reactie die hij liet zien na de geboorte zie ik ook bij andere oudste kinderen die wel boekjes hebben gelezen met hun ouders. Maar eerlijk, ik heb het eigenlijk zelf wel gemist. Dus kan het je zeker aanraden het wel te doen.

Inhoudt jongen boek

Een recensie schrijven als je niet zwanger bent?

Hoewel ik de boekjes heb gekregen, hebben wij niet de intentie nog een zwangerschap van ons zelf mee te maken. Onze kinderen zullen dan ook geen grote broer of zus meer worden. Nola werd vooral verdrietig toen we de boekjes lazen, omdat ze zelf ook graag grote zus wilde worden. Ik besloot de boekjes dan ook apart te leggen en te kijken of iemand het voor mij wilde lezen met kinderen die wel grote broer/zus worden. Ik vond een gezin bij ons in de kerk en zij hebben het boekje met hun dochters gelezen. Wat zij van het boekje vinden kun je hieronder lezen.

Leuke boekjes, vooral voor wat oudere kindjes

Het boek “Grote zus” lees ik voor aan mijn dochters van 2 en 5 jaar oud. Wat me direct opvalt is de hoeveelheid tekst, iets wat er voor zorgt dat de jongste vrij snel is afgeleid. Dus lezen we door met 1 kind minder. Éen en al oor is ze, bij het lezen van dit boek. Wat ik zelf erg leuk vind is dat er wat meer wordt ingegaan op bepaalde dingen zoals het bezoek aan de verloskundige en het feit dat de grote zus in het verhaal naar Opa en Oma gaat wanneer de bevalling gaat beginnen. Ook is het mooi om te lezen dat het voor de grote zus niet altijd leuk is zo’n baby in huis die alle aandacht krijgt. Mijn dochter is ook erg onder de indruk van de laatste bladzijde waarop te zien is, hoe groot de baby is op elk moment in de zwangerschap. Wij vonden het een erg mooi boek om te lezen. Met mooie illustraties en leuke uitleg. Maar dus wel echt iets meer voor oudere kinderen.

inhoudt meisje boek

Wat vind ik zelf van het boekje

Zelf heb ik het boekje dus ook 1 keer gelezen, met Nola erbij ook. Naast dat zij verdrietig werd omdat zij geen grote zus wordt merkte ik eigenlijk hetzelfde als hierboven beschreven. Ze was net te jong (3 jaar toen we het lazen) om de aandacht er goed bij te houden. Wel vind ik het erg mooi dat je van begin van de zwangerschap tot en met de doop van het kindje wordt meegenomen. En natuurlijk zijn er ook kleine kanttekeningen. Wij liepen bijvoorbeeld bij de gynaecoloog en ik ben bevallen met een keizersnee. Daarnaast hoef je je kindje niet te laten dopen, maar kun je kiezen voor het opdragen van je kindje. Zelf vind ik het niet storend dat het boek van iets uit gaat wat vaak de standaard is (behalve de doop misschien). Je kunt dan goed uitleggen aan je kind dat het bij jullie net iets anders is en de gynaecoloog eigenlijk een verloskundige is in het ziekenhuis (om het even simpel te houden).

Conclusie, een mooi vormgegeven boek met fijne informatie voor je oudste kind(eren). Wel wat veel tekst dus bij jonge kinderen aanpassen (eerste regels lezen, daar staat vaak de essentie in) of zelf een verhaal bedenken. Het uitleggen van wat je ziet op de afbeeldingen is ook al heel waardevol. Een mooi boek die ook dieper in gaat op geloofsaspecten die kunnen spelen zoals het ontvangen van een kindje van God en het dopen van je kindje. Plus een mooie illustratie over de grootte van je kindje bij de verschillende weken.

Heb jij je kind(eren) voorbereidt op een speciale manier toen zij grote broer/zus werden?

Je kunt het boek grote broer via deze link  kopen voor 12,50 euro. Grote zus kun je via deze link  kopen voor 12,50 euro.

Grote broer of zus pinterest Grote broer of zus pinterest