Zorg jij eigenlijk wel goed voor je lichaam? Inmiddels ben ik bijna twee weken bezig met een andere eetgewoonte te introduceren. Vooral voor mezelf, maar ook voor mijn kinderen. De laatste keer dat ik een meting had in de sportschool was ik weer aangekomen. Ook spieren, maar dat was het niet alleen. Toen ik het boek ‘de gezondste opa van Europa‘ las bedacht ik dat het anders moest. Want die opa, hoe lief ook, wil ik later niet zijn!

Waar gaat de gezondste opa van Europa over?

Het boek gaat over opa die na zijn pensioen een varkentje krijgt. Hij wil graag een wedstrijd winnen met zijn mooie Katharina. Een schoonheidswedstrijd. Hij geeft het varkentje alles te eten wat er maar te vinden is. En zelf neemt hij ook graag een gebakje mee van de winkel. Zo is hij niet de gezondste opa van Euorpa. Het gaat niet goed zo vind Maaike. Beetje bij beetje komt opa er achter dat dit niet de juiste manier is. Zal hij de wedstrijd gaan winnen? Of gaat de wedstrijd helemaal niet door?

De gezondste opa van Europa, een boek voor kinderen over het belang van gezonde voeding. Voorkant

Voor wie is het boek geschreven?

Het boek is geschreven voor kinderen (bovenbouw bassisschool). Een boek over gezonde voeding voor kinderen? Ja en weet je? Het is echt een super tof boek. Ik heb het in 2 dagen uitgelezen. Stiekem was ik vergeten dat lezen zó leuk kon zijn. Ik lees wel, maar vaak kost het toch moeite. Met dit boek niet en ik denk (en hoop echt) dat kinderen met dit boek ook het plezier in het lezen vinden. Dan hebben we dat gewonnen én ze leren over gezonde voeding voor mens en dier. Want we moeten allemaal gezond eten. De gezondste van Europa willen zij vast ook wel zijn. Extra leuk zijn de recepten die er in staan die Maaike voor haar opa maakt.

De gezondste opa van Europa, een boek voor kinderen over het belang van gezonde voeding. Hoofdstuk 5

Meer weten over afvallen en vetverbanden? Lees dan deze recensie over super vet verbranders.

Is het boek een aanrader?

Volmondig Ja! Het is echt een leuk boek. Je merkt helemaal niet dat het eigenlijk geschreven is om kinderen te leren over voeding. Niet vullen, maar voeden. Terwijl het er wel degelijk over gaat. Maar het is zo goed gebracht dat het niet opgemerkt zal worden. Het gaat gewoon over opa en Maaike die besluiten op voeding te gaan letten, lekker te eten en te bewegen. Om fit te worden en een gezond gewicht te krijgen. Natuurlijk staat er ook in dat opa beter kan afvallen. Maar daar ligt niet de nadruk op.

De gezondste opa van Europa, een boek voor kinderen over het belang van gezonde voeding. Recept

Gaan we kinderen geen eetproblemen aanpraten?

Nee, dat denk ik niet. Het gaat wel om het afvallen, maar dat is niet de drijfveer. De drijfveer is gezond zijn en blijven. Natuurlijk hebben we een buurman die enorm fit is en daar alleen maar mee bezig is. Maar dat hoeft niet. En je mag ook best een keer wat lekkers. Toch is het goed om op je voeding te blijven letten. Zomaar alles naar binnen stoppen wat je lekker vind is niet goed voor je lijf. Dat lichaam hebben we gekregen en daar moeten we goed voor zorgen. Ik hoop dat kinderen dat leren uit dit boek.

De gezondste opa van Europa, een boek voor kinderen over het belang van gezonde voeding. Een fijn boek om te lezen en zonder nadruk op afvallen en slank zijn.

Van 8 -12 april aanstaande is het De week van het schoolfruit. In die week gaan opa’s op scholen door het hele land voorlezen uit De gezondste opa van Europa. Hoe leuk zou het zijn als ze ook bij ons op school komen voorlezen! Ik heb er nog niets over gehoord. Komt er bij jouw kinderen op school een opa voorlezen uit dit leuke boek?

Wil je ook dit boek lezen samen met je kind(eren)? Je kunt het hier kopen voor 15 euro. Deze blog bevat affiliate links. Daar merk je niets van, maar je helpt mij wel. Bedankt daarvoor!

Bedankt voor dit recensie-exemplaar!

1 thought on “De gezondste opa van Europa – boekrecensie