Toen onze oudste ingeschreven moest worden voor de basisschool had ik eigenlijk maar 1 punt wat ik heel belangrijk vond. Hoe staat het met het dyslexie protocol. Tja, je hebt nu eenmaal overal protocollen voor. Omdat ik zelf dyslexie heb en dit doorgegeven kan worden aan kinderen vind ik dat heel belangrijk. Ik ben dan ook nieuwsgierig of je ‘mijn interactief woordenboek’ in kan zetten wanneer er vermoeden van dyslexie is, sprake van logopedie (voor spraak) en voorbereiding op groep drie. Maar bovenal moet het natuurlijk gewoon leuk speelgoed zijn.
Mijn interactief woordenboek, wat is het?
Mijn interactief woordenboek is een boek van plastic, lekker stevig dus. De bladeren zijn wel van een soort papier gemaakt. Kruising tussen karton en papier eigenlijk. Het is steviger dan papier van een prentenboek, maar flexibeler dan karton. Op het papier staan verschillende woorden bij de letters van het alfabet. Je kunt de letters vinden aan de zijkant op het tabje. De letters worden verteld, woorden worden uitgesproken en de betekenis vertellen ze ook. Er zijn liedjes die je kunt luisteren/zingen en spelletjes die je kunt doen (woorden zoeken!).
Wat vind onze dochter van het woordenboek?
Omdat ik graag eerlijk wil zijn zal ik vertellen hoe ze er mee speelt. Ze vind het leuk voor even, maar speelt er geen uren mee. Ze luistert naar wat woorden en liedjes. Maar de spelletjes vind ze (nog) niet zo leuk. Ik heb het spelletje ook gedaan en zelfs ik kwam een woord tegen dat ik echt goed moest nadenken wat er bedoeld werd. Grote broer, die duidelijk ruim boven de doelgroep zit, vond het spelletje wel leuk. Al kwam ook hij een woord tegen dat hij niet direct kon plaatsen.

Wat is de meerwaarde voor kinderen met logopedie en/of vermoeden dyslexie?
Mijn interactief woordenboek verteld woorden en hun betekenis. Zo wordt de woordenschat uitgebreid. Daarnaast is het interactief door de spelletjes en liedjes. Spelenderwijs worden de woorden en hun betekenis eigen gemaakt. Daarnaast wordt de letter uitgesproken zoals ze dat ook leren in groep 3 (zoals bij de b is dat buh in plaats van bee). Daardoor leren ze direct de klank van de letter herkennen én zien hoe de letter eruit ziet. Handig voor het leren lezen in groep 3. In mijn beleving is het een leuke en leerzame toevoeging bij vermoeden van dyslexie én gebruik van logopedie. Het helpt het natuurlijk niet voorkomen of ‘genezen’. Maar ze krijgen zo wel een kleine voorsprong qua woordenschat en letters herkennen.
Mijn interactief woordenboek voor kleuters
Mijn interactief woordenboek is speciaal geschikt voor kinderen van 3 tot 6 jaar. De leeftijd waarop kinderen enorm snel ontwikkelen in woordenschat en spreken. Daarnaast kan er richting het einde van de kleuters een vermoeden zijn van dyslexie. Ik vind het zelf enorm fijn om mijn kind op verschillende manieren te kunnen ondersteunen in het uitbreiden van haar woordenschat en herkenning van letters. Ook onze oudste vind het leuk om er mee te spelen dus een echte aanrader wat ons betreft.
Het woordenboek en geloof
Daarnaast is het boek geloofsneutraal. Dus geen woorden van het christelijk geloof, maar ook zeker geen woorden die ik daar niet bij vind passen. En ook andere geloven zie je niet terug qua woorden. Je kunt wel bij bepaalde woorden een geloofsopmerking maken. Het anker bijvoorbeeld dat gebruikt kan worden voor hoop. De boot die gebruikt wordt in meerdere verhalen zoals Noach en Jona. De dieren die door God gemaakt zijn. En zaadjes over het verhaal van mosterdzaadjes.
