Nu er weer een baby bij ons in huis is gaan we straks ook weer beginnen met het introduceren van hapjes. We beginnen met een groente hapje om daarna ook het fruit te introduceren. Ik weet nog niet precies met hoeveel maanden ik Nola eten ga geven. Dat ligt er aan wanneer ze daar zelf aan toe is. Bij Luca merkte we dat heel goed. Steeds weer eerder trek en vroeger wakker, terwijl hij al op de hoogste dosering van de voeding zat. Dat was voor ons een teken dat hij meer nodig had dan hij kreeg. Dus boden we hem meer aan. Met Nola zullen we dat niet anders doen denk ik.

Wat geef je dan zoal aan zo’n kleintje? In het begin zul je veel gebruik maken van 1 soort groente of fruit. Maar hoe maak je dat dan het beste klaar? En daarna, welke groente en/of fruit kun je samen geven? Ik ben niet echt een kookwonder, ondanks dat ik het echt heel leuk vind om te doen. Je kunt natuurlijk over gaan op de hapjes uit de winkel. Die zijn al kant en klaar, maar daar kiezen wij persoonlijk niet voor. Gelukkig zijn er kookboeken speciaal voor de eerste en daarop volgende hapjes.

De inhoudt van het boek
Het boek ‘Dat zal lekker smaken, eet maar op!’ van Karakter Uitgevers B.V. is daar een heel goed voorbeeld van. Dit kookboek is niet alleen voor de aller eerste hapjes, maar ook voor de hapjes daarna. Want de meeste ouders hebben vast wel eens te maken gehad met een kindje dat niet wilde eten. En wat ga je dan doen? Of beter gezegd, hoe kun je dat voorkomen? Het boek begint met een inleiding waarin wordt aangekaart wat een kindje vanaf wanneer mag eten, wat te doen met drinken (water!), alternatieven als je geen zin hebt om te koken/bakken en een aantal tips hoe je je kind kunt betrekken bij het eten bereiden. Ook is er een handig lijst opgenomen met groente en fruit ingedeeld per seizoen, dat is niet alleen goedkoper maar vaak ook lekkerder.

Dan begint het echte werk en komen de hoofdstukken met recepten. We beginnen, heel logisch, met de allereerste hapjes. Fijn ook dat je daar hapjes heb van 2 of meer soorten groente/fruit. Dat geeft wat variatie in de beginfase. Daarna komen de ontbijt & lunch gerechten. Het is lekker en belangrijk ook hier variatie in te brengen. Daar kan ik nog wat van leren. Niet alleen brood met beleg, maar ook gerechten met ei staan hier in vermeld. Dan volgt een hoofdstuk met soep. Soep is een makkelijke manier om veel groente te ‘verstoppen’ voor je kind. Zo krijgt hij/zij toch de groente binnen en is het nog lekker ook. Niet alleen de tomaten en kippensoep staan er in, maar ook andere varianten als de aardappel-preisoep of wortel-linzensoep met yoghurt.

Het middenstuk bestaat uit de hoofdstukken met hoofdgerechten en bijgerechten. Zo kun je heel makkelijk een menu samenstellen waarbij je voldoende groente beschikbaar hebt voor je kinderen. Soms zit dit namelijk niet veel in het hoofdgerecht en dan is het fijn om ook een bijgerecht te kunnen maken. Ook handig voor speciale gelegenheden, denk aan kerst. Na het hoofdgerecht eten wij vaak een toetje, deze ontbreken ook niet in dit kookboek. Er zijn gezonde en wat minder gezonde toetjes te vinden, maar een feest is het altijd.

Soms ga je met je kind op pad en wil je wat te eten meenemen. In de winkel is dan vaak niet echt wat gezonds te vinden of je komt weer uit op een banaan (overigens favoriet bij Luca) of broodje kaas. In dit boek staan een aantal recepten voor tussendoor/lunch als je onderweg bent. Fijn om zo eens wat ander mee te kunnen nemen dat een banaan of een droge rijstwafel. Ook de hapjes, drankjes en tussendoortjes voor thuis worden niet vergeten en krijgen een eigen hoofdstuk. Ik heb het bananenbrood al een keer gemaakt. Super makkelijk en Luca, mijn proefpersoon, vond het heerlijk. Hij heeft er die dag veel van gegeten. Soms is er feest, je kindje is jarig en wil trakteren of het is bijvoorbeeld Pasen. Dan is het leuk om ook wat lekkers te kunnen maken, al dan niet samen met je kind. Recepten daarvoor kun je in de laatste hoofdstukken vinden.

De vormgeving van het boek
Zoals je op de foto’s kunt zien is het een vrolijk boek. Een mooi kindergezichtje kijkt je aan, met een vieze mond van het lekkere eten dat zij net gegeten heeft. De lichte en vrolijke kleuren spreken mij aan. Het nodigt uit in het boek te bladeren en iets te gaan maken. Deze stijl is niet alleen op de kaft te zien, maar door het hele boek heen. Bij sommige recepten staan foto’s, die erg mooi zijn. Helaas niet bij alle recepten een foto. Soms is dat niet echt nodig, maar vaak vind ik het fijn om even te kijken hoe het er uit zou moeten zien als het af is. Niet dat mijn creaties er ooit echt veel op lijken, maar dan heb je wel een hou vast.

De meeste recepten zijn voor 4 personen. Dat staat bij elk hoofdstuk ook aan het begin. Is het aantal personen of porties anders dan op het eerste blad aangegeven dan wordt dit vermeld. Daarnaast staat bij elk gerecht de bereidingstijd en eventueel wacht- en/of oven tijd aangegeven. Fijn om te weten wanneer je moet beginnen met koken. Ik reken altijd wel iets langer dan er bij staat, ik werk nou eenmaal niet zo snel. De recepten zijn duidelijk beschreven, evenals de ingrediëntenlijst. Het recept wat ik maakte was niet moeilijk en als je de stappen volgde kon het, naar mijn mening, niet mis gaan.

Conclusie
Een mooi, helder en vrolijk boek vol met fijne recepten. Fijn dat je ook recepten krijgt voor feesten als Pasen, Sinterklaas en Kerst. Ook de inleiding met veel tips en weetjes over het eten en beginnen met eten met kinderen vind ik erg leuk. We zijn er toch weer een beetje uit, Luca eet immers gewoon wat wij ook eten. Ik verdiep met ook meer in het koken zonder pakjes en zakjes, daar speelt dit boek ook goed op in. Er wordt veel met kruiden gewerkt om gerechten op smaak te brengen. Let daarbij wel op je kindje hoe hij/zij reageert op de kruiden, maar voor mij is dat een echt groot plus punt! Dit boek is een echte aanrader voor families en als je wilt koken zonder pakjes en zakjes.

Gegevens van het boek
Het boek heeft 300 pagina’s
Uitgeverij: Karakter uitgevers B.V.