11 november is de dag dat mijn lichtje schijnen mag. In onze omgeving is het eigenlijk helemaal niet zo gewoon om Sint-Maarten te lopen. Zelf heb ik dat vroeger niet gedaan en ik hoorde er ook eigenlijk niets over. Tot mijn oudst op de katholieke basisschool kwam. En dit jaar gaan zij voor het eerst met school een rondje lopen voor Sint-Maarten. Super leuk natuurlijk, maar hoe bereid ik mijn kinderen daar op voor als ik niet weet wat het is? Ik kwam het boek ‘Lichtjes voor Sint-Maarten’ van uitgeverij Christofoor tegen en werd nieuwsgierig. Zo kan ik het aan mijn kinderen vertellen! In deze blog vertel ik kort waar het verhaal over gaat, wat mijn kinderen (bijna 4 en 6 jaar) er van vonden en of het een goede manier is om je kinderen voor te bereiden op hun tocht met Sint-Maarten.

Waar gaat Lichtjes voor Sint-Maarten over?

Het boek gaat over kabouterkinderen die lantaarntjes gaan maken voor Sint-Maarten. Ze gaan allemaal aan de slag met papier. Als Oebi klaar is, is hij enorm trots op zijn pompoen lantaarn. Als de kabouterkinderen de volgende dag terug komen is er iets verschrikkelijks gebeurd. De lantaarn van Oebi is stuk. Hij is enorm verdrietig, zo kan hij niet meelopen met de optocht van Sint-Maarten. Wie heeft zijn lantaarn kapot gemaakt? Zou de plaagkabouter dat gedaan hebben?

Lichtjes voor Sint-Maarten prenten over de hele pagina

Een les onder het lezen

En zo krijgen de kinderen terwijl we een leuk verhaal over Sint-Maarten lezen een goede les. Plagen kan heel leuk zijn. Alleen wanneer je iemand pijn doet of verdrietig maakt met het plagen, is dat niet zo leuk meer. Dan moet je daar mee ophouden. Toch is het ook niet goed om direct een schuldige aan te wijzen, zonder dat je zeker weet wie het gedaan heeft. Want ineens krijgt de plaagkabouter de schuld dat de lantaarn van Oebi kapot is. Maar heeft hij hem wel stuk gemaakt? Over pesten schreef ik eerder al eens een blog, want ook als ouders/juf/meester is daar een rol in.

Schoencadeaus (NL)Schoencadeaus (NL)

Wat vinden de kinderen ervan?

Mijn kinderen zijn niet erg bekend met het hele gebeuren van Sint-Maarten. Vertel ze dat ze met hun rondje lopen een snoepje kunnen krijgen en ze gaan wel hoor. Het heeft natuurlijk ook iets magisch en dat komt echt terug in dit mooie boek. De mooie prenten in Lichtjes voor Sint-Maarten, het met elkaar de lantaarns maken (ook al hebben wij die gewoon gekocht) en dan in het donker samen de straat op en een liedje zingen. Nola heeft al vast hard geoefend op het liedje. Het boek werd dus goed ontvangen voor de kinderen én ze weten zo direct een beetje beter wat er gaat komen.

Lichtjes voor Sint-Maarten binnenkant

Lichtjes voor Sint-Maarten prentenboek voor peuters

Voor een prentenboek bevat het wel wat veel tekst. Toch vind ik dat zelf niet storend. Het is een prachtig verhaal die goed ondersteund wordt door de prenten. Die overigens echt prachtig zijn en ook mooie details heeft. De prenten zijn gemaakt in zachte en warme kleuren. Prettig om naar te kijken en ook tijdens het voorlezen. Het leidt niet zo af als je voor aan het lezen bent, terwijl de prenten wel pagina vullend zijn. Leuk om ook goed te bekijken met je kind. Zie jij hoe die kabouter zich voelt?

Wil je dit boek graag in huis halen? Je kunt het boek hier bestellen voor 14,95 euro. Daarmee ondersteun je ook mamaminke.nl en maak je mij enorm blij. Dat kost jou niets extra’s dus je merkt er niets van. Dankjewel voor je steun!

Lichtjes voor Sint-Maarten - pinterest

Dit is een samenwerking. Daardoor veranderd mijn mening niet. Lees hier meer over samenwerkingen.