Boeken over opvoeden, er zijn er al veel geschreven. Eerlijk gezegd trok het me nooit zo. Want ieder kind is anders toch? Ik had liever een handleiding bij de geboorte gekregen, maar dat bestaat niet. Dan zoek ik het zelf wel uit dacht ik altijd. Tot ik dit boek tegen kwam, de 13 geboden voor ouders. Met als ondertitel 13 dingen die mentaal sterke ouders niet doen. Ben ik wel een mentaal sterke ouder?

Een mentaal sterke ouder

Mentaal sterke mensen hebben een aantal kenmerken die overeen komen. De auteur van het boek, Amy Morin, heeft deze geïdentificeerd en geeft nu ouders en professionals de instrumenten die ze nodig hebben om mentalekracht-trainers te worden. Het mentale heeft betrekking op je geest. In mijn ogen is dat hoe je omgaat met situaties en hoe ik dit aan mijn kinderen leer. Daar wil ik wel meer over weten. Want ik weet wel dat kinderen van jou als ouder overnemen hoe je ergens mee om gaat.

Hoe je het niet moet doen, dat opvoeden

In de meeste opvoedboeken staat hoe je de dingen juist wel moet doen. Hoe ga je om met ….? Wat doe je als …? Tien stappen die je neemt wanneer ….? Dat doen we nu dus even niet. We kijken naar situaties die zij mee maakt in haar praktijk en dan kijken we hoe de ouders niet moeten regeren. Bijvoorbeeld je kind niet in een slachtofferrol praten. Je wilt niet dat je kind gepest wordt, maar door direct in de slachtofferrol te kruipen als ouders zal je kind dat ook doen. Daardoor is je kind een makkelijk slachtoffer om gepest te worden. Wat het uiteraard niet goed praat. Maar wel iets is waar jij zelf invloed op hebt.

Wanneer begin je daar dan mee?

Is het boek geschikt voor ouders to be of kan het ook als je kinderen ouders zijn? Soms moeten je kinderen juist ouder zijn, want niet alle situaties hebben betrekking op kleine kinderen. De voorbeelden die gegeven worden zijn vaak ook oudere kinderen. Natuurlijk is het fijn om met deze stappen te beginnen als je kind jong is, maar het kan ook als je kind al ouder is en je vast loopt. Je start wanneer je dit boek in handen krijgt. Fijn om te weten toch? Er is nog niets verloren als je kind al weer 12 jaar is. Ook zij kunnen omgaan met veranderingen in opvoeding.

Welke geboden zijn er dan?

1. Sta geen slachtoffermentaliteit toe
  2. laat je niet leiden door schuldgevoel
  3. Denk niet dat de wereld om je kind draait
  4. Laat je niet bang maken
  5. Geef je kind niet de macht over je
  6. Verwacht geen perfectie
  7. Laat je kind niet verantwoordelijkheidsgevoel vermijden
  8. Bescherm je kind niet tegen pijn
  9. Voel je niet verantwoordelijk voor de emoties van je kind
  10. Voorkom niet dat je kind fouten maakt
  11. Verwar maatregelen niet met straffen
  12. Ga niet voor snelle oplossingen om ongemak te voorkomen
  13. Verlies je waarden niet uit het oog.

opvoeden, 13 geboden voor ouders

Dat klinkt soms best logisch

Sommige klinken best logisch toch? Maar al lezende zie je hoe snel je er toch ‘in trapt’ en het anders doet dan je zou willen. Geeft niet, we zijn ook maar mensen en maken fouten. Dit kunnen we ook aan onze kinderen meegeven. Fouten maken mag, daar leer je van. Ik vind vooral gebod 2, 5 en 11 lastig. Maar ook ik kan leren van hoe ik het deed. Soms heb ik geen zin in strijd en geef dus wel de kinderen de ‘macht’. Niet goed en ook ik merk dat wanneer je een aantal dagen streng bent ze daar veel minder moeite mee hebben. Niet mijn sterkste kant, maar het werkt dus wel. Ach, soms moet ik mezelf ook nog een beetje opvoeden.

Conclusie

Een interessant boek met veel inzichten en handige tips met betrekking tot opvoeden. Niet het zoetsappige wat je allemaal moet doen om het je kind zo fijn mogelijk te maken. Gewoon waar het op staat om je kind, in mijn ogen, goed voor te bereiden op de wereld waar wij in leven. Het is namelijk geen lieve wereld en daar moeten ze wel op voorbereid zijn. Mentaal sterke kinderen zullen dan niet zo snel schrikken van de ‘boze buitenwereld’.

Heb jij dit boek al eens gezien en zou je het willen lezen?

liefs Minke

Dit boek heb ik gekregen van een uitgeverij. Dit beïnvloed mijn mening niet. Je kunt het boek hier kopen voor 19,99 euro het e-book kost 9,91 euro. Dit is een affliliate link.

opvoeden 13 geboden voor ouders pinterest

9 thoughts on “Recensie opvoeden: De 13 geboden voor ouders!

1. Sommige geboden lijken inderdaad een ‘open deur’, maar weet inmiddels uit ervaring dat dit niet zo is 😉
    Ik vind vooral ook : Voorkom niet dat je kind fouten maakt, zo moeilijk! Je wilt natuurlijk gewoon dat alles goed gaat met je kind…maar het klopt wel… door fouten te maken leer je.

2. Dat klinkt als een heel interessant boek met een andere aanpak dan de standaard aanpak van de meeste opvoedboeken. Ik moet zeggen dat ik geen opvoedboeken lees maar zo een als deze lijkt me dan wél boeiend. Zonder natuurlijk het boek te hebben gelezen weet ik dat mijn zwakke punten 2 en 5 zijn. Ik ga deze titel onthouden!