Over 9 dagen is het zo ver, we mogen het kerstfeest weer vieren. Vieren dat Jezus geboren werd om later onze zonden op zich te nemen. Hoe mooi is dit kerstverhaal om door te geven aan onze kinderen? Onze redder, Zoon van God wordt geboren! Maar ook ik heb gemerkt dat het soms niet makkelijk is om door te geven. Wat is er precies zo speciaal aan? Wat gebeurd er nou allemaal? De kleine verhalendoos helpt je daar bij. Kijk snel wat je er mee kunt doen.

Het kerstverhaal, interactief

Mijn kinderen houden niet zo van stil zitten. Met boekjes lezen is dat juist een beetje waar het ook om gaat. Stil zitten luisteren. Hoe fijn is het dan dat je hier niet alleen hoeft te luisteren, maar ook mag spelen?! Het verhaal begint niet, zoals vaak, bij het stukje dat Maria hoort dat ze zwanger is. We zijn gewoon direct al op pad geweest en het kindje, Jezus, wordt geboren. Fijn om niet om de zaak heen te draaien. We beginnen daar waar het belangrijkste gaat gebeuren.

kerstverhaal allemaal

Wat is er dan extra bij dit boekje?

Wat er dan extra bij zit? Een Jozef en Maria van hout. En een kindje Jezus in een voederbak van hout. Nog een engel en 3 wijzen van karton. En een kartonnen puzzel. Het boekje dient als dak en de doos waar het in zit kun je als stal gebruiken. De puzzel is 16 grote puzzelstukken groot. Niet heel moeilijk, maar zonder voorbeeld voor onze kleuter ook nog een uitdaging. Tip: als hij uit de verpakking komt is het gewoon de stukjes aan elkaar leggen. Ze liggen op volgorde. De kartonnen figuurtjes kunnen wel omvallen omdat de kartonnentjes die je in de figuurtjes schuift er makkelijk uitvallen. Niet te vaak/snel optillen werkt goed om ze te laten staan. Verder is karton wel kwetsbaar met kleine kinderen. Maar waar het er gebruikt uit ziet wordt er ook mee gespeeld.

kerstverhaal speelplaat

Wat kun je er dan interactief mee doen?

De puzzel kun je gebruiken als speelplaat. Je kunt via de weg lopen met Jozef en Maria en dan het verhaal volgen. Jij als ouder lees dan het verhaal voor en je kind kan dit met alles dan na gaan spelen. Een wijze wordt even een herbergier die geen plaats vrij heeft. Je kunt zelfs bij het begin beginnen en de engel Maria laten vertellen dat ze zwanger is. En verder? Kijk eens wat je kindje er mee doet. Nola vind het bijvoorbeeld gewoon leuk om alles in en uit de doos te halen. Luca maakt graag de puzzel en zet alles neer. Iedere fase gaat het weer anders.

kerstverhaal poppetjes

Een fijne aanvulling op de aanwezige verhalen?

Persoonlijk vind ik dit een leuke aanvulling op al de aanwezige christelijke boekjes en spullen. We hebben de little people kerststal en daar kunnen we uren mee spelen. Met dit boekje kun je wat meer combineren en ook echt naspelen wat je hoort. Voor Nola met een taalachterstand is vooral voorlezen ook heel belangrijk. Fijn om dat zo met spel te kunnen combineren. Ik vind het dus een echte aanrader. Hij staat ook mooi tussen het speelgoed op de vensterbank.

Heb jij deze leuke verhalendoos al gezien? Je kunt hem hier bestellen voor 17.95 euro of ga langs bij de christelijke boekhandel.

liefs Minke

Deze blog bevat een product dat is opgestuurd door een bedrijf. Dit beïnvloed mijn mening niet. Kijk voor meer informatie op deze pagina.