Toen ik deze kinderbijbel voor het eerst zag was ik heel enthousiast. Een bijbel die kinderen aanspoort om te gaan knutselen, hoe leuk is dat. En hoe fijn voor jou als ouder, want dan hoef je zelf niets te bedenken om te gaan doen. Want creatief met een bijbelverhaal bezig zijn is toch wel erg leuk. Ook voor bijvoorbeeld tijdens de dienst. Lees snel wat wij van deze bijbel vinden.

Welke verhalen staan er in de crea kinderbijbel?

Wat ik zelf altijd fijn vind om te weten is de verhalen die er in staan. Nu ga ik ze natuurlijk niet allemaal opnoemen, maar met 17 verhalen uit het oude en 15 verhalen uit het nieuwe testament staat er genoeg in. Ook de lievelingsverhalen van Luca staan er in; Simson, David & Goliath en Daniël en de leeuwen. De belangrijkste feesten; de geboorte van Jezus, de dood van Jezus, de opstanding en hemelvaart staan er ook in. En dus nog een aantal andere verhalen.

inhoudtsopgave crea kinderbijbel

De opbouw in de crea kinderbijbel

De opbouw is voor ieder verhaal gelijk. Het begint met het verhaal, waar ook bij staat waar je dit in de bijbel zelf kunt vinden. Handig om nog wat meer achtergrond informatie te kunnen geven aan je kind. Daarna volgt een tekening (of gewoon om in te kleuren of nummertjes, stip naar stip, die je kunt volgen om de tekening te maken) en meestal 2 opdrachten (zoek een spin of slak, kleur de boot in je lievelingskleuren, kleur de regenboog). Elk verhaal heeft zo zijn eigen opdrachten erbij.

van wie is deze crea kinderbijbel

Hoe gebruik je de crea kinderbijbel?

De kaft is aan de binnenkant een tekening die je in kunt kleuren. Ook staat er op een flap aan de binnenkant wat informatie over wat je kunt vinden in het boek. Het is echt een boek om je creativiteit uiting te geven. Het lijkt een beetje een voorloper van bijbel journaling. Je bent in de bijbel bezig met kleuren, doodles maken en opdrachten uitvoeren. Een min puntje vind ik dan weer dat de antwoorden (van de zoekplaatjes en de zoek de verschillen plaatjes) niet in het boek staan. Eigenlijk ontbreekt dat altijd, maar dat is toch jammer als je het als ouder zelf ook niet kan vinden.

verhaal crea kinderbijbel

Voor wie is dit een leuke kinderbijbel?

Het boek is naar mijn mening geschrikt voor kinderen vanaf 4 á 5 jaar. Het is extra leuk als ze kunnen lezen, vanaf eind groep 3 denk ik. Maar dat is niet nodig, want tekenen, verschillen zoeken en luisteren kunnen ze allemaal. Oké dat laatste misschien niet altijd, maar de verhalen nemen ze echt wel in hun op. Het zijn ook korte verhalen zodat je lekker snel aan de slag kunt. Een leuk cadeau bij de nagedachtenis aan hun doop bijvoorbeeld.

verwerking van het verhaal crea kinderbijbel

Wanneer gebruik je dit?

Dat is natuurlijk aan jou, maar je zou hem mee kunnen nemen naar de kerk. Extra leuk als het verhaal uit de kerk ook in deze bijbel staat. Onder de dienst kan je kind dan lekker kleuren over dit verhaal. Zo is hij/zij toch bezig met het verhaal en gaat stil zitten een stuk makkelijker. Thuis is het ook leuk om bijvoorbeeld op zondagmiddag (of welke andere middag dan ook) iets te doen als het regent. We gaan de tijd weer in dat we vaker binnen zijn. Een leuke vulling voor je middag samen.

Verschil met geef kleur aan je bijbel

Er is al een bijbel waar je in kunt tekenen en creatief aan de slag kunt, geef kleur aan je bijbel. Het verschil met deze bijbel is echter wel groot. De crea kinderbijbel is echt voor wat jongere kinderen en meer ook om voor te lezen. Er staan veel plaatjes in (elke bladzijde is wel een plaatje) waar dat bij de geef kleur aan je bijbel vooral wit is. Daar moet je echt zelf aan de gang (met een aantal uitzonderingen), zijn de letters van de tekst wat kleiner en ben je echt al meer richting bijbel journaling bezig als met deze bijbel die je leuke verwerkingsopdrachten geeft voor je kind bij een verhaal.

Pluspunten crea kinderbijbel

• creatief bezig
  • verhalen uit de bijbel op verschillende manieren verwerkt
  • bijbel is echt van je kind en kan hij later terug kijken
  • staan bekende en minder bekende verhalen in
  • verwijzing naar de tekst in de ‘gewone’ bijbel

crea kinderbijbel voorkantMinpunten crea kinderbijbel

• antwoorden op zoekvragen staan niet in het boek
  • als de bijbel uit is is het minder leuk om hem nog een keer te pakken (de opdrachten zijn gedaan en tekeningen ingekleurd)

Ik vind het een erg leuke bijbel om met Luca aan de slag te gaan. Luca in zijn bijbel en ik in mijn bijbel journal of bijschrijfbijbel. Ook een super leuk cadeautje voor tijdens de feestdagen. Had jij deze bijbel al eens gezien?

crea kinderbijbel voor creatieve kinderen en hun ouders. Verhalen worden levendiger door de verwerkingsopdrachten die er bij staan. Leuke, simpele en kleine opdrachten en vooral veel kleuren. Leuk en fijn bezig zijn met je geloof wordt erg gestimuleerd met deze kinderbijbel.

Ik heb deze bijbel gekregen, dat beïnvloed mijn mening niet. Lees meer over samenwerkingen.

4 thoughts on “Recensie: Crea kinderbijbel voor creatieve kinderen en hun ouders