Ik ben dol op voorlezen en prentenboeken. Helaas duurt de kinderboeken week maar een week (of eigenlijk iets langer). Gelukkig is er wel een christelijke kinderboekenmaand. Kunnen we daar de hele maand van genieten in oktober. Wij lezen niet alleen christelijk boeken voor, maar ook ‘gewone’ prentenboeken. De verhalen uit de bijbel krijgen ze echt wel mee, maar lezen is leuk en ontspannend. Daar horen ook leuke fantasieboeken bij. Wij ontvingen een nieuw boek, het nieuwe nest van de kleine Marsus, met een super leuk kleurboek erbij.

Ga je verhuizen, pak dan eens een prentenboek!

Verhuizen kan een geweldige impact hebben op kinderen. Een nieuw huis, nieuwe kamer en soms ook nieuwe meubels en spullen in huis. Andere geluiden en nieuwe buren. Misschien wordt je kind zelfs een beetje bang. Je kunt je kind goed voorbereiden door het lezen van boeken en er daarna over door te praten. Zo kan je kind horen en zien door de afbeeldingen dat verhuizen helemaal zo stom nog niet is. Of is er iets kapot gegaan aan huis (het dak of ramen) dan is dit boek ook een leuke om te lezen.boekrecensie van het prentenboek het nieuwe nest van de kleine marsus. Een leuk prentenboek over het verliezen van een huis en de zoektocht naar een nieuwe. foto binnenkant van het boek

Waar gaat het boek van de Marsus over?

De Marsus wonen met de hele familie op een fijne plek, totdat er een storm komt. Hun hele huis is weg en er zijn geen bomen meer over om te wonen. Ze gaan opzoek naar een nieuw huis. Dat gaat niet zonder slag of stoot, want alle bomen én alle andere plekken zijn bezet. Moeder blijft optimistisch, maar ik kan me voorstellen dat de kinderen toch wel verdrietig werden. Waar zouden ze gaan wonen?boekrecensie van het prentenboek het nieuwe nest van de kleine marsus. Een leuk prentenboek over het verliezen van een huis en de zoektocht naar een nieuwe. foto binnenkant van het boek

Doorpraten met je kind over dit prentenboek

Het prentenboek leent zich uitstekend om kinderen voor te bereiden op een verhuizing of om te helpen als er een dak of raam kapot gaat aan huis. Het huis van de Marsus is ook kapot, helemaal verdwenen zelfs. Hij gaat met zijn familie opzoek naar een nieuwe plek om te wonen. Dat duurt even, zoals het hier ook wel eens een tijdje kan duren voordat een aannemer kan komen om het huis te maken. De Marsus gaan heel ergens anders wonen dan hun bekend is, wat weer erg overeen kan komen met verhuizen. Door deze link te leggen kan het voor je kind makkelijker worden de situatie te begrijpen.

boekrecensie van het prentenboek het nieuwe nest van de kleine marsus. Een leuk prentenboek over het verliezen van een huis en de zoektocht naar een nieuwe. foto binnenkant van het boek

Loopt het dan wel goed af voor de Marsus?

Dat zul je toch even zelf moeten gaan lezen. Nola vind het een erg leuk boek. Er is zo veel te zien op de platen. Er is niet te veel tekst en je kunt ook een verhaal vertellen zonder het te lezen. Met kleine kinderen is dat fijn, gewoon vertellen over de plaatjes en wat je daar op ziet. Daarna kun je samen in het kleurboek verder gaan. De afbeelding afmaken, nakleuren of gewoon zelf inkleuren. Het geeft net dat beetje extra aan een prentenboek. En wist je dat kleuren ook goed is voor de fijne motoriek van je kind? Een extra pluspunt!

boekrecensie van het prentenboek het nieuwe nest van de kleine marsus. Een leuk prentenboek over het verliezen van een huis en de zoektocht naar een nieuwe. foto binnenkant van het kleurboek boekrecensie van het prentenboek het nieuwe nest van de kleine marsus. Een leuk prentenboek over het verliezen van een huis en de zoektocht naar een nieuwe. foto binnenkant van het kleurboek

boekrecensie van het prentenboek het nieuwe nest van de kleine marsus. Een leuk prentenboek over het verliezen van een huis en de zoektocht naar een nieuwe.

Ik heb dit boek ontvangen van een bedrijf. Dat beïnvloed mijn mening niet. Lees meer over samenwerkingen hier. In dit artikel staat een affiliate link. Daar merk je niets van, maar je helpt mij wel enorm.

2 thoughts on “Recensie: Een nieuw nest van de kleine Marsus