Onze zoon houdt niet van lezen. Tja, wat doe je daar aan. Ik had al eens met de juf overlegt wat we nog meer konden doen. De conclusie was vrij simpel: niets. Je stimuleert, biedt boeken aan en gaat samen naar de bibliotheek. Meer kun je gewoon niet doen. Dat moet je dus eigenlijk niet tegen mij zeggen. Er is toch wel ergens een boek te vinden dat hij leuk vind? Zo kwam ik bij Maffe meester Daan speelt bananenslagbal uit. Dat klinkt toch al leuk?!

Maffe meester Daan cadeau

‘Kijk eens jongens, jullie krijgen allebei een boek cadeau voor de vakantie’ zei ik tegen onze kinderen. Voor de jongste had ik het prentenboek de Neehoorn gekocht. Voor de oudste werd het een leesboek van Maffe meester Daan. Die eerste weken werd het boek niet aangeraakt, de neehoorn wel trouwens. Maar toen we weer thuis kwamen van vakantie moest hij er toch aan geloven. Na twee avonden was zijn oordeel ‘dit boek is echt stom mama!’.

De moed zakt me in de schoenen. Stom?!

Dat was duidelijk. Toch vond ik dat hij door moest lezen. Hoe kon het toch dat hij dit niet leuk vond. Nadat de boeken van juf Fiep zo’n succes waren dacht ik dat hij dit wel heel tof zou vinden. Oké, ik maakte misschien een kleine inschattingsfout, het boek is eigenlijk voor kinderen vanaf 9 jaar en op Avi E5. Maar dat had hem nog nooit echt uitgemaakt. Het verhaal moet het trekken, anders leest hij niet.

Inhoudt maffe meester Daan

De aanhouder wint uiteindelijk toch

Hij zal zo op een kwart van het boek zijn geweest, misschien 1/3. Toen kwam hij weer naar me toe. ‘Kijk mama, ik ben al hier! Dit boek is echt wel leuk.’ vertelde hij enthousiast. Yes, het was me dus toch gelukt! We moesten alleen even volhouden. Even doorzetten door de eerste bladzijden heen. Dat heb ik ook wel eens bij boeken en dan blijkt het achteraf toch een leuk boek te zijn.

Waar gaaf Maffe meester Daan speelt bananenslagbal over?

Maffe Meester Daan speelt bananenslagbal is het eerste deel in een te leuke serie over avonturen op school. In de klas van meester Daan gaat het er vaak net even anders aan toe dan in andere klassen. Er vliegen bananenschillen door het lokaal tijdens de rekenles en zijn leerlingen moeten verplicht patat eten. De taalles heeft soms meer weg van verstoppertje spelen en spieken is verplicht. Leren de leerlingen eigenlijk wel iets bij meester Daan? Er zijn nu 3 delen verschenen en in November verschijnt het 4e deel.

Verhaal maffe meester Daan

Ook te gebruiken als voorleesboek

Maffe meester Daan speelt bananenslagbal is niet het enige verhaal over deze meester. Er zijn meerdere boeken verschenen. De boeken zijn ook te gebruiken als voorleesboek. Achterin het boek zijn per hoofdstuk enkele vragen opgenomen. Deze kunnen gebruikt worden bij het voorlezen van dit verhaal. De vragen dragen bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het tekstbegrip. Want ook oudere kinderen vinden het fijn om voorgelezen te worden.

ISBN: 9789085434061
Prijs: 12.99 euro
Uitgeverij: Uitgeverij Columbus