Om met de woorden van onze zoon te beginnen: mooi, leuk en anders. Zo omschrijft hij die prentenboek. En dat is de kern denk ik. Het boek kwam al eerder uit, maar Nederland was er nog niet aan toe. Nog niet toe aan veranderingen. Maar alle tradities zijn onderhevig aan veranderingen door nieuwe inzichten. En dus kom het boek de vrienden van Sinterklaas er weer. Opnieuw. En hij valt bij onze kinderen in de smaak.

Waar gaat de vrienden van Sinterklaas over?

Het verhaal gaat over een jongen die bij de intocht van Sinterklaas wil kijken. Niet alleen, maar samen met mama, papa en zus. Maar waar is papa? Volgens Lotte, zijn zus, is papa ‘vriend van Sinterklaas’ geworden. Hij zou dan oefenen en een piet worden. Zo doet hij mee met de optocht. En de kleur? Die mogen de ouders, ooms en tantes zelf kiezen. Ook gewoon hun eigen huidskleur. Zou het waar zijn?

Pieten trainen de vrienden van sinterklaas

Wat vind ik van de vrienden van Sinterklaas?

Ik moest even wennen. Maar wennen is niet erg. Hoewel ik geen fan ben van gele, paarse of groene pieten vind ik het verhaal wel heel gaaf. Iedereen mag genieten van dit kinderfeest. De nadruk wordt nu niet gelegd op een kleur, maar alle kleuren. Daarbij kan iedereen piet worden. Waar de naam Piet vandaan komt wordt ook uitgelegd. Het wordt een inclusief feest en een inclusief kinderboek.

De vrienden van sinterklaas sint op paard intocht

Wat vinden de kinderen van de vrienden van Sinterklaas?

Hier draait het allemaal om natuurlijk. Het gaat om de kinderen. En die vonden het boek leuk. Helemaal niet gek al die verschillende kleuren. Dus eigenlijk, wat zeur ik nou. Want als zij, de doelgroep van Sinterklaas en zijn pieten, er geen problemen mee hebben. Dan hoeven wij dat als volwassenen ook niet te hebben. Je hoeft het ook niet overal mee eens te zijn trouwens, maar je kunt wel respect hebben naar elkaar en je gedragen. De kinderen hebben het naar hun zin bij en met dit kinderfeest. Laten we dat vooral zo houden.

Een prentenboek, met iets meer tekst maar niet te veel. Werkt naar mijn mening verbindend in een discussie die al jaren aan de gang is. Waar kinderen genieten van het kinderfeest. Zoals het zou moeten zijn.

Meer lezen over Sinterklaas? Heer lees je de boekrecensie over het boek sinterklaasliedjes. Of lees hier over het verhaal Sinterklaas zonder baard.
ISBN: 9789089671707
Prijs: 14,95 euro