De laatste week van de vakantie sloten we samen met de kinderen leuk af. Ik ging namelijk ‘een dagje terug in de tijd’ met ze. We zijn naar mijn oude woonplaats geweest en hebben daar de markt bezocht waar een optocht was. Daarna door naar het oude ambachten en speelgoed museum met nieuwe Sesamstraat voorstelling. En in de avond hebben we ballonnen gekeken van de ballonnenfiësta. Nastalgie voor mij, nieuw voor de kinderen. Leuk om ze te laten zien wat ik vroeger leuk vond.

Naar de oud Veluwse markt

Donderdagochtend 9 uur. We moeten wat haasten. Eigenlijk zouden we 9 uur vertrekken, maar het loopt iets uit. Gelukkig heb ik altijd een ruime planning. Om 10 uur begint de oud Veluwse markt. Het lijkt me leuk dat eens met de kinderen te bezoeken. Ik kwam er zelf vroeger elk jaar minimaal 1 keer, maar onze kinderen zijn er nog nooit geweest. Na een inspraybeurt met bye bug spray en druppels clove op ons haar stappen we snel de auto in.

Wanneer kunnen we gaan mama?

Tja, dan loop je daar. Toch wat nostalgie voor mij. Voor de kinderen vooral ‘wanneer gaan we weer mama?’. We bekeken de katholieke kerk, stapten de Grote kerk binnen (waar we de HSV kinderbijbel ook tegen kwamen) en keken nog bij het verwerken van graan. Daar kochten we een heerlijke cake met een zakje bloem en het recept van die cake. Dus dat gaan we zeker eens maken. Toen nog even naar de optocht, die begon om 11 uur. Leuk om die mensen in klederdracht en met oude wandelwagens, rolstoelen en bolderkarren te zien. Op klompen. ‘Dat was veel te kort mama!’. De optocht viel in de smaak dus.

We gaan nog meer terug in de tijd

Eindelijk is het zo ver. Na de optocht gaan we eindelijk naar het museum. De rit er heen duurt al bijna te lang. Als we er eenmaal zijn voelen ze zich als een vis in het water. Ze komen hier nu voor de 3e keer. Nee, niet alleen omdat we uitgenodigd zijn, maar omdat ze serieus elke week in de vakantie (en daarvoor ook vaak) minimaal 1 keer hebben gevraagd of we nog naar het museum konden gaan. Vorige keer waren ze met opa en oma een dagje uit, ze mochten kiezen waar ze heen wilden en dat werd het museum. Toen ik de vraag kreeg of ze iets mochten opsturen mbt de nieuwe tentoonstelling en of we die wilden bekijken kon ik natuurlijk geen nee zeggen.

springtouw kiezen

Sesamstraat in het museum

Voor mij nostalgie, ik keek het vaak, voor mijn kinderen iets minder. Die keken het niet heel vaak, maar kennen het wel. Zeker meneer Aart, die ook op een fotomuur met inwoners staat. Een bekend figuur die niemand zal vergeten denk ik. En natuurlijk kennen ze Pino, Tommy en Iniminie. De ruimte voor deze tijdelijke tentoonstelling is niet heel groot. Wat eigenlijk jammer is, want wat was er veel leuks te zien. Er staat ook een jukebox met kinderliedjes die ze zelf mogen bedienen en er is een tv met natuurlijk Sesamstraat. Zo her en der kwamen we nog wat meer Sesamstraat tegen, boven bij de Bobo tijdschriften en bij de ingang bijvoorbeeld.

Sesamstraat terug in de tijd

Doe je mee met de winactie?

Op de instagrampagina van het oude ambachten en speelgoed museum is ook een winactie te vinden. Mee doen is heel simpel. Ga samen koekjes versieren. Plaats een foto, gebruik de juiste # en tag het museum.

Er zijn wat dingen veranderd

In de tijd tussen ons eerste bezoek aan het oude ambachten en speelgoed museum en nu zijn er wat dingen veranderd. De kinderen mogen niet overal meer aan zitten. Dat vonden ze eigenlijk wel het leukste ook (en mama vond het ook fijn), maar ik snap het wel. Wanneer deze spullen kapot gaan is het toch lastiger te vervangen/repareren. En zonder deze spullen is een dagje terug in de tijd niet compleet. Daarnaast hebben ze verschillende gezegdes opgehangen, passend bij maar datgene waar je naar kijkt, met de uitleg waar het vandaan komt. Zoals onder de plak zitten bij het klaslokaal. Dat heeft namelijk toch minder te maken met dat je altijd naar iemand anders luistert en doet wat hij/zij zegt dan je denkt. Daarnaast zijn er op verschillende punten qr-codes te scannen die naar een filmpje met extra informatie leidt. Heel leuk gedaan ook en geeft net dat beetje extra.

sesamstraat kijken oude ambachten

Waarom willen onze kinderen er graag heen?

Leuk voor jou als ouder is het misschien te weten waarom onze kinderen er zo graag heen gaan. Naast dat het personeel vriendelijk is, ik geen woord hoorde over dat ze te druk, luidruchtig of vervelend waren, zijn er nog een aantal leuke extra’s. Zo is er een speurtocht, of twee eigenlijk. Een voor kinderen tot 10 jaar en een voor de oudere kinderen vanaf 11 jaar. Super leuk want zo houdt je de kinderen ook bezig met iets dat speciaal voor hun is. Aan het eind kunnen ze hem inleveren en mogen ze een kleinigheidje uitzoeken. Ook kun je boven spelen. Er staat onder andere een sjoelbak, je kunt knikkeren en verkleden, er liggen Barbie’s, hobbelpaardjes, airhockey en een loopauto. Daarnaast kun je daar een kleine tentoonstelling zien met allemaal speelgoed. Speelgoed van vroeger dus. Te leuk om te zien dat er ook speelgoed in staat dat wij vroeger thuis hadden en ook speelgoed dat mijn moeder vroeger zelf had. Deze tentoonstelling is interactief gemaakt door de verschillende knopjes waar je op kunt drukken. Er gaat dan iets bewegen, rijden of draaien.

Terug in de tijd

Terug in de tijd met speelgoed spelen

Waar kinderen nu vaak al vroeg een telefoon, iPad en Netflix tot hun beschikking hebben was het vroeger steltenloper, spijkerpoepen of broek hangen. Blikgooien, ringwerpen en een koemelken kon je ook nog. En zelfs oefenen met het wassen zoals ze dat vroeger deden. Met de hand en een uitwring apparaat. De kinderen zijn er maar druk mee geweest. Ja, ook onze kinderen vinden het leuk om daar mee te spelen. En niet alleen die van ons. Ook de andere kinderen die er waren vermaakten zich prima daar met het speelgoed buiten.

buiten spelen oude ambachten

Als afsluiting de ballonnenfiësta kijken

De dag kon al niet meer stuk voor de kinderen. Ze hebben weer een fantastische middag gehad bij het oude ambachten en speelgoedmuseum. Maar de afsluiting met ballonnen kijken was toch ook magisch. Voor mij wederom een stukje terug in de tijd, vroeger keken we elke avond. En nee dat wordt nooit echt gewoon. Maar de verwondering, de blijdschap en de blije gezichten van de kinderen bij elke ballon maakt het een dag met een gouden randje. Zo mooi om dit met mijn kinderen mee te maken.

ballonnen kijken

Na een super leuke dag terug in de tijd was het bedtijd. De kinderen waren moe en ik moest nog naar huis rijden. Een geweldige afsluiting van deze vakantie.

Nog even wat praktische informatie: Het museum vind je hier: Rijksweg 87, 3784 LV Terschuur. De prijzen zijn voor deze tijd echt heel fijn, net als van het eten. Wij waren voor 4 flesjes drinken, 3 tosti’s en een broodje (bruin) kroket iets meer als 26 euro kwijt. De openingstijden zijn van 10 tot 17 uur. Je bent er zo’n 3 tot 4 uur druk mee. Dit hangt wel af van hoe lang je kinderen spelen, of je een springtouw maakt (die mag je zelf maken echt heel leuk) en of je alle filmpjes kijkt en alle informatie leest.

Een dagje terug in de tijd - pinterest

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je liever niet dat er cookies worden geplaatst om je bezoek te registreren dan kun je dat hier uitschakelen. Het registreren van je bezoek helpt mij om te kijken hoeveel bezoekers er op mijn blog komen. Zo kan ik ook leuke acties voor jullie regelen. Je helpt mij dus enorm om hem aan te laten staan. Click here to opt-out.